dinsdag 26 juli 2016

Alcatraz, Painted Ladies en nu wel een ritje mee in de Cable Car

26 juli 2016

Ik ben al om 5.00 uur wakker en kan helaas de slaap niet meer vatten. De rest is om 8.00 uur wakker als de wekker gaat. We moeten vandaag op de tijd letten want om 10.30 uur moeten we op de boot stappen naar Alcatraz.
We ontbijten weer in het restaurant van het hotel. Lekker ontbijtbuffet en de kids eten gratis hier, altijd leuk! Dan nemen we de taxi richting Pier 33. Om 10.30 vertrekken we met de boot naar Alcatraz. Het is een kwartiertje varen. De Golden Gate Bridge is nog steeds in wolken gehuld maar we zien nu wel de toppen van de brug.
We verlaten de boot en zetten voet op Alcatraz. Voelt best vreemd, te weten dat hier zoveel gevangenen hebben gezeten. De sfeer is er apart.
We lopen naar boven waar de celblokken zijn. Daar start ook de audiotour: je loopt met een kastje en koptelefoon een route door het gebouw. Er wordt vanalles verteld door ex-gevangenen en gevangenbewaarders en je hoort ook originele gevangenisgeluiden. Heel indrukwekkend, het is eigenlijk niet te omschrijven. De audiotour is ook in het Nederlands en dat is heel fijn voor de kids. Ze zijn er enorm van onder de indruk.
Een sfeerimpressie:
Wat moet men zich hier hopeloos gevoeld hebben, vandaar ook de vele ontsnappingspogingen. Het is er vochtig, tochtig en koud, een nare plek.
En dan te bedenken dat op het eiland ook kinderen opgegroeid zijn. De gevangenisbewaarders woonden hier met hun gezinnen. Er was zelfs een winkel en een bowlingbaan.
Via het gedeelte van de bewakers kun je naar buiten en heb je een mooi uitzicht over San Francisco.
Na de audiotour lopen we terug naar de boot en varen terug naar San Francisco.
We nemen aan wal een taxi naar de Painted Ladies, die willen we graag zien. We rijden met de taxi over enorm steile weggetjes, best eng!
De Painted Ladies zijn prachtige huizen die wel bekend zijn geworden van de TV serie Full House.
De buurt staat hier vol met prachtige huizen.
Bij een makelaar kijken we nieuwsgierig in de etalage en de prijzen liegen er niet om: een paar miljoen dollar ben je al snel kwijt voor zo'n huis.
We lopen terug richting ons hotel. Onderweg stoppen we voor een bakje koffie en wat lekkers bij een bakker. Om de hoek van ons hotel start ook een route van de cable car. We hopen nu meer geluk te hebben en een ritje mee te kunnen. En we hadden inderdaad geluk vandaag! We rijden een ritje naar het Financial District. Peter hangt als een echt pro aan de buitenkant van de cable car. De wegen zijn weer erg stel naar beneden, ik zit met klotsende oksels...
Bij het eindpunt stappen we uit en gaan met een andere cable car het ritje weer terug. Nu voornamelijk de berg op.
Zo'n ritje is zeker de moeite waard om te doen in San Francisco.
Bij het eindpunt stappen we uit en we besluiten te gaan eten. We kiezen een Italiaans restaurant uit. Helaas zijn onze kids lastige eters dus de keuze is voor ons wat beperkt. Pizza lusten ze altijd (en eten ze deze vakantie bijna elke dag....+ een vitaminepil).
Het eten is lekker en we nemen ook nog een chocoladetoetje. Vandaag zijn we voor het eerst eens vroeg terug op onze kamer. Peter gaat een rondje hardlopen, Resa kijkt Klokhuis op de laptop en Viggo en ik doen een paar potjes Uno. We liggen er vanavond allemaal op tijd in.

1. Toch nog gelukt met de Cable car! En Alcatraz is inderdaad behoorlijk indrukwekkend, spannend voor de kinderen!
    Het was iig een top dag!

2. Super die Cable Cars... !! De foto's zijn al indrukwekkend van Alcatraz.... zal in t echt zeker nog veel meer zijn geweest. Was weer n mooie dag !!

3. Leuk he dat ritje met de cablecar, dat moet je eigenlijk hebben gedaan als je in SF bent! Indrukwekkende tour bij Alcatraz. En de paited ladies hebben wij ook gezien, leuk vonden wij ook! Veel plezier verder!