zondag 24 juli 2016

Pearl Harbor en it sometimes rains in paradise

23 juli 2016

Vanmorgen worden we vroeg wakker. We ontbijten nog een keer bij de buren, de IHop.
Dan rijden we onze bolide uit de parkeergarage en zetten de navigatie op Pearl Harbor. Het is zo'n 3 kwartier rijden. Honolulu is best een drukke stad, ook qua verkeer. En veel stoplichten, dus het schiet vaak niet echt op. We hebben de tour van 11.00 uur geboekt en we zijn ruim op tijd bij het Visitor Center. We halen de kaartjes op en kijken rond bij de tentoonstellingen. We leggen de kids uit waar we zijn en wat er in Pearl Harbor gebeurd is.
We moeten dan naar het filmtheater. Daar krijgen we een film te zien over het hoe en wat van Pearl Harbor. Best indrukwekkend allemaal en wat moet dit heftig geweest zijn.
In het kort: Japan heeft op 7 december 1941 een verrassingsaanval gepleegd op Pearl Harbor met het doel om de Amerikaanse zeevloot uit te schakelen. Dit was het begin van deelname aan de 2e Wereldoorlog van de VS. Er zijn bij die aanval heel veel mensen omgekomen en oorlogsschepen gezonken.
Na de film stappen we op een boot en varen naar het USS Arizona Memorial.
De USS Missouri ligt naast de USS Arizona en is ook te bezoeken.
De USS Arizona is een oorlogschip dat gezonken is en nog steeds op de bodem ligt. Daar overheen is een memorial gebouwd dat je dus kunt bezoeken.
Je kunt het schip onder je zien liggen. In het schip liggen nog steeds slachtoffers, in een zeegraf.
Er lekt nog steeds olie uit het schip. Men zegt dat dit de tranen zijn van de omgekomen bemanningsleden. Mooie gedachte.
Er is ook een gedenkmuur met alle namen van de slachtoffers.
Het is best indrukwekkend allemaal.
We varen dan weer terug naar het Visitor Center.
We lopen terug naar de auto. Je kunt in Pearl Harbor nog meer schepen bekijken (tegen extra betaling) maar we besluiten dat het wel goed is zo. We wilden graag de USS Arizona zien en dat hebben we gedaan. De kids vinden het ook wel prima.
We stoppen onderweg om wat te eten en rijden dan terug naar het hotel.
Plan is om naar het strand te gaan maar het regent! Yes....it sometimes rains in paradise.....De temperatuur is nog wel hoog, zo'n 28 graden.
Dan gaan we maar de koffers alvast inpakken want morgen vertrekken we weer. Heel jammer, we hadden het hier nog wel een tijdje volgehouden :-) Maar op naar een nieuw avontuur en vakantie: San Francisco! Viggo speelt een spelletje op de PlayStation en Resa kijkt Klokhuis op de laptop.
Als we klaar zijn met inpakken rijden we naar het Ala Moana Shopping Center. We kijken rond in de winkels en kopen nog wat laatste souvenirs.
Eten doen we vanavond nog een keer bij de Outback Steakhouse. We bestellen vooraf een blooming onion. Zo vaak foto's van gezien op andere reisblogs en was er wel benieuwd naar. De blooming onion is erg lekker.
Dan de laatste spulletjes in de koffers, douchen en slapen.

1. Heel indrukwekkend en jullie hebben een prachtige tijd gehad op Hawaii. SF wordt vast ook heel leuk, mijn favoriete stad!
    Lekker he zo'n Blooming Onion. Yummie!

2. Pearl Harbor lijkt me erg indrukwekkend.
    Morgen alweer op het vliegtuig begrijp ik.
    Hebben jullie al antwoord van United over compensatie voor de vertraging?

3. Nee, nog een reactie van United. Alleen een bevestiging.
    Leuk dat je meeleest!

1. Ik had vorig jaar ook vertraging met United op een vlucht van Las Vegas naar Houston. Door die vertraging zou ik mn vlucht naar Amsterdam niet halen. Moest een dag later vliegen.
      Heb een voucher van $250 gehad. Nadeel van zo'n voucher is dat je het alleen op United vluchten kunt besteden, dus niet op code share vluchten. Ik kon geen gunstige vlucht vinden om mijn voucher te besteden en heb het uiteindelijk omgewisseld voor miles. Hoop dat jullie cash kunnen krijgen.

Verwijderen
  4. Wat bijzonder om Pearl Harbour te bezoeken zeg! Zal vast indrukwekkend zijn geweest!
    Mooie tijd in Hawaii geweest en nu naar SF lees ik , ook zo'n geweldige stad! Goede reis er naar toe!