maandag 25 juli 2016

Cable Cars, Lombard Street en Fishermans Warf

25 juli 2016

We zijn laat wakker vanmorgen, we pakken eerst de koffers uit. Tot onze schrik beseffen we opeens dat we de petjes die we gekocht hebben in LA voor de kids nog in de huurauto op Oahu liggen. Echt balen! De petjes hebben we speciaal laten borduren met hun namen. Peter belt met Alamo Honolulu om te vragen of ze gevonden zijn. Hierover later meer...
We ontbijten pas om 11.00 uur in het restaurant van het hotel. We zijn de laatsten die gebruik maken van het ontbijtbuffet. Dan gaan we op pad. Het zonnetje schijnt maar het is een stuk frisser dan op Oahu, we zijn blij dat we gekozen hebben voor een lange broek en trui. Hoewel de truien vandaag ook af en toe uit gingen. We lopen een paar straten met het plan om vanaf daar de cable car te nemen naar Fishermans Warf. De straten zijn enorm steil hier in San Francisco. We lopen helling op maar gelukkig ook weer af.
Dan zijn we in de straat waar de cable cars voorbij komen. Er passeren een aantal cable cars maar ze zitten allemaal stampvol.
We besluiten dan maar te gaan lopen naar Fishermans Warf. De cable car doen we wel een andere keer.
We lopen "per ongeluk" langs Lombard Street. Een heel bekend slingerdeslang weggetje met allemaal mooie bloemen. Hebben we dat toch mooi even meegepakt!
We lopen weer verder naar beneden en komen aan bij de Fishermans Warf.
De Golden Gate Bridge is vanaf hier normaal te zien maar helaas is de brug nu bijna helemaal gehuld in wolken, we zien alleen de onderkant van de brug.
Het is enorm druk bij Fishermans Warf. Er zijn ook veel winkels, restaurants, verkopers van tours en boottochten, straatverkopers etc.
We kijken wat rond in winkeltjes en de kids eten een ijsje bij Ben & Jerry's.
We zien ook Alcatraz liggen, bijzonder om te zien. Voor morgen hebben we tickets om Alcatraz te bezoeken.
We lopen verder naar Pier 39. Hier liggen de zeeleeeuwen op pontons te zonnen en op te warmen. Een leuk gezicht! We blijven een tijdje kijken naar de "burenruzies". We vragen ons af waarom ze op een kluitje liggen en ruzie maken om een plekje terwijl er zoveel pontons leeg zijn!
Bij Pier 39 kijken we ook nog wat rond in winkeltjes, Viggo en ik kopen allebei nog een trui.
Dan nemen we een taxi terug naar het hotel. Het is inmiddels 17.30 uur. De kids en Peter gaan nog even zwemmen en ik ga naar de kamer. Ik zie dat Alamo ons gemaild heeft dat de petjes gevonden zijn. Ze kunnen opgestuurd worden via FedEx maar buiten de VS gaat ons dat meer dan 100 dollar kosten....(alweer balen!).
Peter belt met Alamo en we komen tot de conclusie dat opsturen naar ons hotel hier in San Francisco geen zin heeft omdat ze niet op tijd aan zullen komen, wij zijn dan alweer weg. We sturen nog een email met de vraag wat de kosten van gewone post naar Nederland zullen zijn. To be continued....
Inmiddels hebben we allemaal trek gekregen en we willen gaan eten bij een diner in de straat van het hotel. Daar aangekomen zien we dat de tent dicht is in verband met een feestje. Dan maar terug richting hotel. Onderweg zien we verder geen ander alternatief.
Ik maak kennis met een van de gekken van San Francisco. Ik word uitgescholden op straat voor "nazi". Ik laat me dat niet zomaar zeggen en schreeuw terug dat ik geen nazi ben. Hij begint nu nog harder tegen mij te schreeuwen en krijg een F...You B.... naar mijn hoofd geslingerd. Ik besluit wijselijk maar niet meer te reageren en loop door. Een jongen die ons passeert schudt zijn hoofd en verontschuldigt zich voor deze gekken in San Francisco. OK, weer wat geleerd hier...volgende keer maar negeren.
We eten in het restaurant van het hotel en we kruipen daarna onze bedjes in.

1. O jee, dat is geen eerste goede indruk van SF. Als je door SF loopt zul je een vest nodig hebben, vooral in straten die op zee uitkomen, maar aan de kust of lager gelegen kun je makkelijk zonder. Jammer dat jullie geen diners konden vinden, er zitten er heel veel. SF heeft inderdaad heel veel zwervers, waarvan heel veel met psychische problemen, triest maar waar. In Amerika heb je dan echt een probleem, zijn geen vangnetten voor. In principe onschuldig, ik heb me nooit onveilig gevoeld alleen, maar niet reageren is het beste. Probeer eens 's ochtends vroeg op te stappen voor een Cable car of juist aan de andere kant bij de Ghirardelli fabriek, minder druk, maar altijd druk.... Have fun op Alcatraz vandaag!

2. Wat een nare ervaring om uitgescholden te worden op straat. Gekken heb je overal moet je maar denken.
    Ik ben bang dat het naar NL versturen van de petjes ook duur zal zijn.
    De cable car zit, zeker in het hoogseizoen, altijd tjokvol. Je kunt sowieso beter niet op een eind of beginpunt opstappen maar beter is eerst een paar haltes te lopen en het dan te proberen.
    En de Golden gate ligt heel vaak in de mist hoor, die zal je waarschijnlijk niet zonder zien.

3. Wat vervelend, die gek! Beter negeren en snel doorlopen! Wij zagen daar ook veel oudere vrouwtjes in prullenbakken zoeken, echt triest! Maar SF is een geweldige stad, toen wij er in 2013 waren, was het helemaal zonnig en een blauwe lucht, wij hebben dan ook prachtige foto's van de golden gate! Kan je die petjes niet naar een hotel laten sturen waar je nog gaat komen over een week ofzo, of gaan jullie dan al richting huis? Hoop , dat het nog goed komt, toch zonde!