donderdag 16 juli 2015

Op weg naar Tortuguero

Om 5.30 uur werden we opgehaald bij het hotel om naar Tortuguero te gaan. Tortuguero is een nationaal park, regenwoud aan de Caribische Zee. Je kunt hier alleen per klein vliegtuig of per boot komen. We maakten kennis met de ochtendspits in San Jose en zagen mensen lopend en fietsend over de weg (geen voetpad of fietspad) naar hun werk gaan. Nadat we waren overgestapt op een grote bus en nog andere toeristen hadden opgehaald bij hotels gingen we op weg.
We reden door hoge bergen en het uitzicht was prachtig! Wat is het hier groen en alles is begroeid!
Onze gids voor deze trip, Manfred, een sympathieke Tico, vertelde ons onderweg vanalles over Costa Rica en over de tours die we doen tijdens ons verblijf.
Onderweg hebben we onze eerste luiaard (3-tenige) gezien. Wat een leuk beest! Hij bewoog zich langzaam naar beneden, hij had vast hoge nood want Manfred vertelde dat ze 1x per week naar beneden gaan om te poepen en te plassen.
Onderweg stopten we voor een Costericaans ontbijt. Rijst, bonen, worstjes, eitje: het smaakte best goed. En verse carambolasap, heel lekker zoet.
We stopten bij een bananenplantage. De geplukte bananen worden hier vanuit de velden getransporteerd via een soort rails dat wordt aangedreven door een rennende jongen! Die jongen zal een conditie hebben zeg, wat die trossen zijn behoorlijk zwaar.
Na 1,5 uur rijden kwamen we aan bij een pier en stapten we op een bootje de rivier op. Ook hier was het uitzicht weer prachtig!
Na 1,5 uur waren arriveerden we bij Mawamba Lodge. We werden verwelkomd met een fruitcocktail.
We blijven hier 2 nachten. De maaltijden en een aantal tours zijn allemaal inbegrepen.
Nadat we de spullen naar ons "hutje" hebben gebracht gaan we lunchen met elkaar. Het eten smaakt prima! We nemen daarna nog een kijkje op het strand. Het is hier ten strengste verboden in zee te zwemmen in verband met haaien, barracuda's, kwallen en alle andere enge beesten die in het water rondzwemmen. De stroming is ook enorm dat is ook levensgevaarlijk. Het zand is zwart, Costa Rica heeft enorm veel vulkanen (sommigen nog actief).
De eerste tour: bezoekje aan het dorpje Tortuguero, staat gepland om 15.00 uur. We besluiten dat ik, samen met de vrouw van het andere Nederlandse gezin, meega met de tour en dat de mannen met de kinderen lekker gaan zwemmen in het zwembad. Het is hier enorm vochtig warm dus een lekker fris duikje zien zij meer zitten. Om 15.00 uur gaan we met de boot op weg naar het dorpje. Daar wandelen we met Manfred rond en ik koop nog 2 armbandjes voor de kids.
Rond 17.00 uur waren we weer terug en smeerden ons goed in met DEET en deden lange broeken, shirts en onze dichte schoenen aan. En dat viel niet mee in die warmte! We stapten met Manfred weer op de boot voor de nighttour. Met Manfred gingen we het regenwoud in, inmiddels werd het donker, heel spannend! We liepen op een pad met zaklampen op zoek naar dieren. We voelden ons een klein beetje Freek in het wild. We zagen kikkers, grote sprinkhanen, verschillende soorten spinnen, een slang, een schorpioen. Na een half uurtje was het echt stikdonker in het regenwoud, echt heel bijzonder om mee te maken. En ook al die geluiden! Viggo was intussen bekaf en viel in slaap op Peter's arm (het geluid van de natuur liet hem vast lekker indommelen, in Nederland kun je hier zelfs speciale CD's van kopen). Resa vond het allemaal erg interessant. Om 19.30 uur waren we weer terug en gingen we eten. Viggo ging gelijk zijn bedje in want was niet meer wakker te krijgen. Om 20.30 uur gingen onze luikjes dicht en vielen in slaap met de geluiden van het regenwoud om ons heen. Ons hutje heeft namelijk geen ramen, alleen horren.

1. Wat een mooie foto vd 2 kids op t strand !!

2. Geweldig allemaal! Maar in het donker in het regenwoud met al die spinnen...!!?? No way José !
    Dus petje af en ik lees heel graag verder mee!