zaterdag 16 mei 2015

Texel in de meivakantie

In de meivakantie zijn we een midweekje naar Texel geweest. We verbleven in het Landalpark Sluftervallei in het plaatsje De Cocksdorp.
Maandag vertrokken we naar Den Helder en om 12.00 uur gingen we met de boot over.
Bij het park aangekomen zijn Peter en de kids gaan zwemmen en Leonie was een rondje gaan wandelen.
Na het eten zijn we via het duinpad naar het strand gelopen. Dat was nog best een eind lopen!

Dinsdag hadden we fietsen gehuurd. Resa ging met Peter op een ouder-kind tandem en Viggo in de bakfiets bij Leonie. We hebben de vuurtoren beklommen, wat een mooi uitzicht en wat een wind! In de verte zagen we op een zandplaat zeehondjes liggen. Vervolgens zijn we naar De Koog gefietst. Een fietstocht langs en door de duinen. We hadden flinke tegenwind met af en toe wat regendruppels. In De Koog hebben we ons in een restaurantje opgewarmd en lekker wat gegeten en gedronken. De terugweg was piece of cake met de wind in de rug en een warm zonnetje. Bij elkaar hebben we die dag zo'n 25 km gefietst. 's Avonds hebben we gezellig gegourmet in ons huisje.

Woensdagochtend is Leonie eerst een rondje gaan hardlopen, door de duinen naar de vuurtoren en weer terug (6 km). Na het ontbijt zijn we naar Oudeschild gereden en hebben daar het museum "Kaap Skil, van jutters en zeelui" bezocht. Viggo en Resa hebben een speurtocht gedaan door het museum. Het museum is ook gedeeltelijk een openluchtmuseum met oude huisjes en vroegere ambachten. Ook het juttersgedeelte was erg leuk om te zien. Rond 15.00 uur zijn we weer naar De Cocksdorp gereden. Opa en oma zaten op een terrasje op ons te wachten. Zij hadden voor 2 nachten een hotel geboekt, ook in De Cocksdorp. De kids en Peter zijn nog gaan zwemmen en na een afhaalpizza en een spelletje was het weer bedtijd.

Donderdagochtend startten we met een lekker ontbijt in het hotel bij opa en oma. Na het ontbijt zijn we naar Ecomare gereden. In Ecomare worden zieke zeehondjes opgevangen maar het is ook een mooi en leerzaam museum met een leuk zeeaquarium erbij. Er werd op verschillende tijden uitleg gegeven over de zeehonden en bruinvis en dan werden ze ook gevoerd. Erg de moeite waard om te bezoeken.
Halverwege de middag zijn we weer naar het huisje gereden en zijn gaan zwemmen met de kids. Opa en oma zijn museum Kaap Skil gaan bezoeken. 's Avonds hebben we lekker gegeten in het restaurant op het park.

Vrijdagochtend hebben we nog een keer ontbeten bij opa en oma in het hotel. De kids bleven bij opa en oma zodat wij de auto konden gaan inpakken, want helaas...we moesten weer naar huis. Daarna hebben we nog een potje midgetgolf gespeeld. Resa sloeg zomaar een hole in one!
Na het inleveren van de sleutel zijn we naar het Texelse bos gereden in de buurt van De Koog. In het bos is het Sommetjespad, een pad van 1,5 km speciaal voor kinderen. Langs het pad zijn "Sommeltjes" te vinden. Volgens de legende verstenen deze kabouterachtigen als de zon op komt en komen ze in de nacht tot leven. De kids vonden het erg spannend! Was ook erg leuk gedaan.
In De Koog hebben we nog wat gegeten en rondgelopen en om 18.00 uur gingen we met de boot weer over naar Den Helder. Om 20.00 uur waren we weer thuis.
We hebben een heerlijke midweek gehad op Texel. Zeker een aanrader om daar eens naartoe te gaan voor een (mid)weekje.

1. Ziet er heel leuk uit, maar die wind hè, dat is het enige wat ik me van 20 jaar geleden kan herinneren! We pakten gewoon de auto, haha! Maar, ik ben geïnspireerd, lijkt me wel leuk om dit ook een keer te doen met de kinderen!
    Nu aftellen voor Costa Rica, heel benieuwd!